بهترین روش یادگیری طراحی سایت چیست؟ طراحی سایت با برنامه نویسی یا بدون برنامه نویسی؟ اگر علاقه‌مند به حضور در این عرصه هستید، می‌خواهید به‌عنوان یک طراح سایت فعالیت کنید احتمالاً این تابو در ذهنتان وجود دارد که آیا این امکان وجود دارد بدون کدنویسی طراحی سایت انجام داد؟ در پاسخ به این سوال ظاهراً پیچیده و مبهم باید بگوییم که بله این قابلیت در حال حاضر با استفاده از ابزارهایی که باید آن‌ها را بیاموزید و با آن‌ها آشنا شوید وجود دارد.

بهترین روش یادگیری طراحی سایت در نهایت به دو گستره کلی تقسیم می‌شود:

  • طراحی CMS اختصاصی

  • استفاده از CMS  های آماده

 

طراحی CMS اختصاصی

اگر شما قصد دارید که یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی طراحی کنید. پلتفرمی که سایت‌های بزرگ مانند علی‌بابا، آمازون و… از آن استفاده می‌کنند. مثلاً می‌توانید تبدیل به طراح سایتی شوید که CMS یا سیستم مدیریت محتوای اختصاصی را از نو و صفر بنویسد. مثلاً چیزی شبیه به وردپرس را بازطراحی کنید.

در این راستا، شما حتماً باید برنامه‌نویسی را به طور کامل فرا بگیرید. هیچ راه دیگری پیش و روی شما نیست.

 

استفاده از CMS های آماده

صرفاً یک وب‌سایت طراحی کنید که این امکان در قالب ویژگی‌های CMSهای آماده مانند وردپرس وجود دارد.  برای وردپرس، تم‌ها، فرم‌ها و قالب‌هایی از قبل آماده است که این امکان را به شما می‌دهد. مثلاً شما می‌توانید این کار را با ساختار المنتور قالبی مثل اهورا انجام دهید. قالب و ساختاری که شما در این حالت طراحی می‌کنید، چیزی شبیه به دیوار نیست که یک پلتفرم مجزا از تمام وب‌سایت‌های مشابه باشد و امکانات خاص خود را داشته باشد. به‌عنوان‌مثال شما قصد دارید یک سایت شرکتی ساده طراحی کنید، مایل هستید برای شرکتی وب‌سایت ایجاد کنید که محصولات خود را در آن به نمایش بگذارد. عموماً بیش از 90 درصد مشتریان طراحی سایت به همین فرم کار نیاز دارند و درصد بسیاری کمی از آن‌ها نیاز به یک محیط برای پیاده‌سازی ایده خود دارند.

 

بهترین روش طراحی سایت

 

اما بحث تکمیلی در پاسخ به سوال کلیدی و مبهم بهترین روش یادگیری طراحی سایت کدام است؟ گاهی ممکن است شما تبدیل به یک طراح سایت شوید، اما در نقطه‌ای به مشکل بر بخورید و نیاز داشته باشید یک قالب و پلاگین اختصاصی طراحی کنید. مثلاً یک باکس طراحی می‌کنید که دارای المان‌های رنگی و حاشیه است. اما نمی‌توانید رنگ دور حاشیه را از قرمز به مشکی تغییر دهید. در این حالت شما باید از یک قطعه کد ساده CSS استفاده کنید که تغییرات موردنیاز به‌درستی اعمال شود.

در این حالت شما باید یک کدنویس معمولی باشید. البته ممکن است صرفاً کد CSS نباشد، حتی گاهی تغییر کدهای HTML و جاوا اسکریپت هم نیاز خواهد بود. برای این کار می‌توانید از سایت‌های آموزشی و آکادمیک زیادی که در سطح اینترنت چه به‌صورت فارسی و چه بین‌المللی فعالیت می‌کنند استفاده کنید. یکی از معروف‌ترین‌ها در این زمینه www.w3schools.com خواهد بود.

البته این فرم کاری جز برنامه‌نویسی محسوب نمی‌شود و به‌نوعی استایل نویسی و بهره‌گیری از زبان نشانه‌گذاری است. آن را در پایین‌ترین رده توسعه و برنامه‌نویسی قرار می‌دهند. اگر بتوانید این مفاهیم را بیاموزید تا 99 درصد مواقع مشکل خود را در ایجاد تغییرات حل می‌کنید.